Mot Umeå nyår 1973


Vi befann oss fortfarande i vad jag vill kalla "konsumsverige". Det fanns bra och dåliga saker med det. Det var stenhård konkurrens om platserna på Lärarhögskolan och yours truly som på karakteristiskt sätt i onödan hade missat några poäng på universitetet i Lund kom slutligen in i Umeå. De ringde, jag blev glad för nu skulle jag kunna försörja mina barn, och jag beslutade mig för att köra upp i en gammal VW modell 1965 som jag då innehade.

Idiotiskt nog tog jag inte E4:an från Lund utan körde på mindre vägar genom mörkaste Småland. Tände en cigg en gång i halvtimmen och höll räkning på hur många län och landskap jag kört igenom. Kom följaktligen inte längre än till Linköping. Parkerade på torget och tog in på hotellet. Det var dans på kvällen. Musiken hördes svagt genom golvet men jag var så psykiskt utmattad att jag inte ens orkade gå ner och äta. På morgonen var det torgdag och mitt blå fordon tätt omgärdat av något purkna torghandlare som hade "tänkt anmäla det".

Det var en baggis att köra genom Slussen i Stockholm eftersom det var söndag förmiddag och extremt lite trafik. I närheten av Uppsala stannade jag och köpte två stora smörgåsar som jag inte orkade äta upp vilket var pinsamt eftersom man hade frågat just det när jag beställde dem.

Sov över i Uppsala också och där var jag nog på något slags diskotek eller musikkväll. Satt vid ett bord bredvid en kille som tydligen såg mindre fräsch ut än jag för några tjejer mitt emot gissade att jag var hans övervakare (SIC!). Tror att jag träffade en tjej på 19 år men jag var så jäkla bufflig på den tiden. Förutom att jag var gift.

Kom till Söderhamn och tog in på ett centralt hotell där. Där var det också dans och nu gick jag faktiskt ner och satt och tittade modstulet en stund på de dansande. Lite deppig var jag nog.

Längre norrut började det bli halt. Kommer inte ihåg om jag hade sommardäck men jag förstod nog inte riktigt HUR halt det var. Gled i alla fall in i staden och tog in på resans fjärde hotell i närheten av kyrkan och älven. Redan nästa dag fixade jag ett eget rum i en korridor ute på Gnejsvägen och ytterligare en dag senare var väl trettondagshelgen över och de skulle bli upprop i den gamla skolbyggnaden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

S:t Barhélemy under svenskt välde

Havsnivåhöjningar

Fuskande svenska politiker