Hur yttrar sig dystymi?


"Min irritabilitet var ett stort hinder i det sociala livet. Jag tålde ingen kritik, inga höga ljud och då absolut inte för mycket barnskrik. Jag blev irriterad om jag tvingades att prata för mycket eftersom det var så jobbigt. Jag kände alltid ett stort obehag i kontakt med okända människor, i större folksamlingar och när jag fick för mycket uppmärksamhet. Jag ville helst inte synas."

  • Tillståndet kan vara något bättre under ett par dagar men överlag är dystymikern håglös, sorgsen och trött.
  • Självmordsförsök och vård på sjukhus är vanligt bland personer med dystymi.
  • Funktionsnedsättningen är ofta lika stor eller till och med större än vid en egentlig depression.
  • En dystymiker är ofta omotiverat trött.
  • En dystymiker känner obehag när han/hon måste tala inför människor eller börjar stamma när han/hon blir tilltalad.
  • En dystymiker störs lätt av (o)ljud.
  • En dystymiker har svårt för att koncentrera sig.
  • En dystymiker blir lätt irriterad över småsaker.
  • Livet för en dystymikerär för det mesta grått och trist.
  • Skola, arbete eller föreningsliv upplevs ofta som ett krav utan glädje.
  • Ofta har en dystymiker besvär av social fobi. Att vistas bland folk kan därför upplevas besvärligt.
  • Till skillnad från fallet vid egentlig depression kan stämningsläget höjas om något roligt eller engagerande händer. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

S:t Barhélemy under svenskt välde

Havsnivåhöjningar

Fuskande svenska politiker